Netaisyklinga darželinukų laikysena


Netaisyklinga darželinukų laikysena. Ką gali kineziterapija?

Juda vis mažiau

XXI amžius – naujų technologijų ir pašėlusio gyvenimo tempo laikai. Žmonės daug laiko praleidžia vairuodami automobilius, dirba sėdimą darbą, mažai laiko skiria fizinei veiklai. Toks suaugusiųjų gyvenimo būdas atsispindi ir vaikų gyvenime. Mūsų mažyliai juda vis mažiau, todėl turi labai silpnai išsivysčiusį raumenyną. Visa tai ir dar daugybė kitų faktorių (maistas, užterštumas, stresai) silpnina organizmo kaulinę ir raumeninę sistemas, o jos turi įtakos laikysenos formavimuisi. Jau darželinukams galima nustatyti tam tikrus laikysenos sutrikimus (skoliozę, krūtinės ląstos deformacijas, plokščiapėdystę, X ar O formos kojų deformacijas ir t.t.). Todėl labai svarbu, kad maži vaikai kiekvieną dieną mankštintųsi, žaistų judriuosius žaidimus, dūktų, laipiotų, bėgiotų ir kitaip lavintų savo raumenukus. Tėvų darbas – sudaryti palankias sąlygas normaliai vaiko motorinei raidai ir įvairiai skatinti fizines išgales, tad tėvams būtina vaikus skatinti judėti: eiti pasivaikščioti, ypač gamtoje, važinėtis dviračiu, kvėpuoti grynu oru, tokiu būdu propaguoti aktyvų ir sveiką gyvenimo būdą. Kuo anksčiau vaikas susipažįsta su koreguojančia gimnastika ir pamažu išmoksta pratimus atlikti taisyklingai, tuo mažesnė tikimybė, kad išsivystys netaisyklingos laikysenos požymiai.

Trumpai apie taisyklingą kūno laikyseną

Laikysena - individuali įprastinė kūno padėtis judant ir nejudant. Taisyklinga laikysena priklauso nuo raumenų ir raiščių būklės, tiesiamųjų ir lenkiamųjų raumenų jėgos santykio, dubens padėties, stuburo paslankumo.
Stuburo linkiai formuojasi pirmaisiais vaiko gyvenimo metais, todėl patariama migdyti vaikus ant kietesnio čiužinio ir, geriausiai, be pagalvės. Naujagimio stuburas sudarytas iš  kremzlinio audinio ir yra beveik tiesus. Vaikui augant susidaro fiziologiniai linkiai:
2-3 mėnesiais formuojasi kaklo lordozė (kai vaikas pradeda laikyti galvą). Tai kaklinės stuburo dalies (kaklo VII – nių slankstelių) išlinkimas į priekį.
5-7 mėnesiais (kai vaikas pradeda sėdėti) kifozė susiformuoja krūtininėje dalyje. Tai krūtininės stuburo dalies (krūtinės XII – kos slankstelių) išlinkimas į užpakalinę dalį.
11-12 mėnesiais, kai vaikas pradeda vaikščioti, susiformuoja juosmeninė lordozė ir kryžkaulinė kifozė. Tai juosmens V – kių slankstelių išlinkimas į priekį ir V – kių kryžkaulio slankstelių išlinkimas į užpakalinę dalį. Stuburo išlinkimai padidina stuburo stabilumą, lankstumą, amortizaciją, todėl, atliekant įvairius judesius, stuburas spyruokliuoja ir prisitaiko prie kintančios judesių amplitudės.

Netaisyklingos laikysenos formos

Netaisyklinga laikysena - tai nuo vertikalios kūno ašies nuleista ar atlošta galva, atkišti ar asimetriški pečiai, išpūstas pilvas, pernelyg didelis juosmens išlenkimas, atsikišęs dubuo, palinkusi nugara ar įdubusi krūtinės ląsta. Atskirai prie netaisyklingos laikysenos galima priskirti ir pėdos skliauto nusileidimą, kurį lemia plokščiapėdystė bei nusilpę kojų raumenys.
Sustiprėjus stuburo raiščiams, linkiai vis labiau fiksuojasi. Jie formuojasi iki 7-12 metų, tačiau jei yra nukrypimų nuo normos, ydingą laikyseną galima pamatyti ir pradėti koreguoti anksčiau. Svarbu, kad apie taisyklingą laikyseną bei pėdų skliauto formavimąsi žinotų vaikų tėvai ir auklėtojai, kurie galėtų anksčiau pastebėti stuburo ir pėdų skliauto deformacijas.
Skiriamos trys ydingos stuburo laikysenos formos:

Apvali nugara Apvali nugara.
Būdingas stuburo krūtininės dalies fiziologinio išlinkimo (kifozės) padidėjimas. Esant šiai ydingai       laikysenai, galva palinkusi į priekį, pečiai, krūtinės ląsta nuleisti, pilvo raumenys sutrumpėją, o nugaros - persitempę, mentės atsikišę.

Apvaliai igaubta nugara Apvaliai įgaubta nugara. Susiformuoja padidėjus fiziologinei stuburo krūtininės dalies kifozei, kartu ir juosmeninės bei kaklinės dalių lordozėms. Būdingas pečių palinkimas į priekį, persitempę pilvo raumenys, bei dubens pasvirimas į priekį.

Plokscia nugara Plokščia nugara. Formuojasi sumažėjus fiziologiniams stuburo išlinkimams. Sumažėja stuburo elastingumas, jo stangrumas bei lankstumas. Nusilpsta nugaros raumenys, mentės atsikišę, suplokštėja krūtinės ląsta.

 

Dažniausiai ydingos laikysenos priežastys yra silpnas raumenynas bei įvairūs faktoriai, pavyzdžiui, nepakankamas judėjimas, pervargimas, sėdėjimas persikreipus ir pan. Ydinga laikysena - ne tik išoriškai pastebima, tačiau tai neigiamai veikia ir vidaus organus: jie spaudžiami, sutrinka jų funkcija, gali atsirasti skausmai, vidaus organų disfunkcija, o tai lemia ir emocinės būsenos pakitimus: prastėja nuotaika, gali atsirasti apatija, nesinori aktyviai judėti.


Kiti laikysenos sutrikimai

Koju formos 1. Kojų deformacijos - "x" ir "o" formos. Pagrindinės kojų deformacijos yra "x" ir "o" formos, kurios dažnai būna vaikystėje persirgto rachito pasekmė arba nusilpus kojų raumenims ir raiščiams.

Pedos skliautai 2. Pėdų skliauto deformacijos: plokščiapėdystė ir šleivapėdystė. Krypstant stuburui gali deformuotis ir pėdos. Tokiu atveju diagnozuojama plokščiapėdystė, kuri gali būti skersinė (suplokštėja skersinis pėdos skliautas), išilginė (suplokštėja išilginis pėdos skliautas). Esant plokščiapėdystei nusilpsta pėdos bei blauzdos raumenys, todėl vaikui tampa sunku eiti taisyklingai, krypsta čiurnos sąnariai.

Ką gali kineziterapija?

Pagrindinė konservatyvi laikysenos iškrypimų gydymo priemonė - kineziterapija, kurios metu atliekama koreguojamoji gimnastika (lot. carrigere - taisyti, tikslinti). Šio gydymo būdo pagrindinis tikslas - sustiprinti raumenis, stabilizuoti stuburo iškrypimą, gerinti krūtinės ląstos funkcines galimybes, ugdyti taisyklingą laikyseną, sustiprinti visą organizmą ir pagerinti visų organų sistemų veiklą. Sveikatos stiprinimas jau ikimokykliniame amžiuje yra žymiai efektyvesnis ir turi įtakos tolesnei vaiko organizmo raidai bei bendrai sveikatos būklei.
Kineziterapijos užsiėmimų trukmė - ne mažiau 30 min., optimalus mankštų skaičius - 3 kartai per savaitę. Korekcinę mankštą sudaro fiziniai pratimai, kurių metu treniruojami pagrindiniai stambiausi žmogaus laikyseną kontroliuojantys raumenys, tai: nugaros, pilvo, kojų ir rankų. Pratimai atliekami įvairiose padėtyse: gulint ant pilvo, nugaros, keturpėsčia, stovint, sėdint, naudojant pagalbines priemones (kamuoliukus, lazdeles, masažuoklius).

Keletas patarimų tėvams

Tėvai būtinai turi stebėti savo vaiko laikyseną, kadangi net 25 - 30 proc. vaikų laikysena yra netaisyklinga. Labai svarbu, kad tėvai, pastebėją vaiko ydingos laikysenos požymius, ragintų pataisyti netaisyklingą kūno padėtį. Taip pat žaidimo metu skatintų dažnai keisti užimamas pozicijas. Reikia stebėti vaikų laikyseną ėjimo, sėdėjimo ir netgi miego metu. Dažnai būna, kad vaiko netaisyklinga laikysena yra tiesiog blogas įprotis, nuo kurio galima atpratinti nuolat taisant ir primenant vaikui apie kūno padėtį. Toks tėvų darbas reikalauja daug pastabumo ir kantrybės. Jei yra rimtesnių laikysenos sutrikimų būtina konsultuotis su mūsų specialistais, kurie parengs individualų gydymo planą, padės ar patars kaip pritaikyti avalynę ir korsetus.
Žemiau pateikiame pavyzdinę kineziterapijos programą.

Pavyzdinė kineziterapinė-korekcinė programa

Prieš mankštą rekomenduojama atlikti lengvus kvėpavimo ir tempimo pratimus. Ši korekcinė mankšta turėtų trukti ne trumpiau kaip 30 min. ir optimalus mankštų skaičius per savaitę turėtų būti - 3 kartai.

Pratimai gulint ant nugaros

Valtele 1 pratimas. "Valtelė". Vaikas rankytėmis apkabina keliukus ir siūbuoja.





Dubens kelimas 2 pratimas. "Dubens kėlimas".
Keliukai sulenkti, reikia kelti dubenį į viršų 10 kartų.




Zirkles 1 3 pratimas. "Žirklės".
Gulint ant nugaros, tiesios kojos atitraukiamos ir pritraukiamos.




Zirkles 2




Pratimai gulint ant pilvo



Varlyte 2 1 pratimas."Varlytė". Vaikas lenkia koją į šoną per kelio ir klubo sąnarius.



Varlyte 1

Ruoniukas 2 pratimas."Ruoniukas".
Reikia ištiesti rankas per alkūnės sąnarius, dubenį prispausti prie grindų ir temptis į viršų. Kartoti 10 kartų.



 


Ranku kelimas i virsu 3 pratimas."Rankas kelti į viršų".





Parengė
Kineziterapeutė Indrė Urbonaitė
Kineziterapeutė Teresė Kerulienė
Vaikų sporto mankštos būrelis "Mažasis sportininkas" Vilniaus m.spec. l/d "Žolynėlis"