Korekcinės mankštos svarba ikimokyklinio amžiaus vaikams



Vaiko judėjimo stoka kasdienybėje

XXI amžius - naujų technologijų ir pašėlusio gyvenimo tempo amžius. Žmonės daug laiko praleidžia vairuodami automobilius, dirba sėdimą darbą, mažai laiko skiria fizinei veiklai. Toks suaugusiųjų gyvenimo būdas atsispindi ir vaikų gyvenime. Mūsų mažieji nepakankamai juda ir turi labai silpnai išsivysčiusį raumenyną. Visa tai ir dar daugybė kitų faktorių (maistas, užterštumas, stresai) sukelia organizmo kaulinės ir raumeninės sistemų susilpnėjimą, kuris turi įtakos laikysenos formavimuisi. Jau ikimokyklinio amžiaus vaikams galima diagnozuoti tam tikrus laikysenos sutrikimus (skoliozę, krūtinės ląstos deformacijas, plokščiapėdystę, "x" ir "o" formos kojų deformacijas ir t.t.). Todėl labai svarbią vietą ikimokyklinio amžiaus vaikų kasdienybėje turėtų užimti fizinė veikla ir taisyklingos laikysenos ugdymas.

Vaikas - iš prigimties silpna ir jautrios sielos būtybė, todėl kuo anksčiau būtina puoselėti jo fizinę prigimtį, tausoti ir stiprinti sveikatą, gerinti fizinę būklę. Reikia sudaryti palankias sąlygas normaliai vaiko motorinei raidai ir įvairiai skatinti fizines išgales. Kuo anksčiau vaikas susipažįsta su koreguojančiais gimnastikos pratimais ir pamažu išmoksta juos atlikti taisyklingai, tuo greičiau ir efektyviau atliekama netaisyklingos laikysenos profilaktika.

Kūno laikysena ir jos formavimasis

Laikysena - individuali įprastinė kūno padėtis judant ir nejudant. Taisyklinga laikysena priklauso nuo raumenų ir raiščių būklės, tiesiamųjų ir lenkiamųjų raumenų jėgos santykio, dubens padėties, stuburo paslankumo (S. Balčiūnienė).

Stuburo linkiai formuojasi pirmaisiais vaiko gyvenimo metais, todėl yra rekomenduojama migdyti vaikus ant kietesnio čiužinio ir, geriausiai, be pagalvės. Naujagimio stuburas sudarytas iš kremzlinio audinio ir yra beveik tiesus. Vaikui augant susidaro fiziologiniai stuburo linkiai:

• 2-3 mėnesio amžiuje formuojasi kaklo lordozė (kai vaikas pradeda laikyti galvą)

• 5-7 mėnesio amžiuje susiformuoja krūtininės dalies kifozė (kai vaikas pradeda sėdėti)

• 11-12 mėnesiais susiformuoja juosmeninė lordozė ir kryžkaulinė kifozė (kai vaikas pradeda vaikščioti).

Sustiprėjus stuburo raiščiams, stuburo linkiai vis labiau fiksuojasi. Jie formuojasi iki 7-12 metų, tačiau jei yra nukrypimų nuo normos, ydingą laikyseną galima pamatyti ir pradėti koreguoti anksčiau. Svarbu, kad apie taisyklingą laikyseną ir pėdų skliauto formavimąsi žinotų vaikų tėvai ar kiti ugdytojai, kurie galėtų anksčiau pastebėti stuburo ir pėdų skliauto deformacijas.

Netaisyklingos laikysenos formos

Netaisyklinga laikysena - tai nuo vertikalios kūno ašies nuleista ar atlošta galva, atkišti ar asimetriški pečiai, išpūstas pilvas, pernelyg didelis juosmens išlenkimas, atsikišęs dubuo, palinkusi nugara ar įdubusi krūtinės ląsta. Atskirai prie netaisyklingos laikysenos galima priskirti ir pėdos skliauto nusileidimą, kurį lemia plokščiapėdystė ir nusilpę kojų raumenys.
Skiriamos trys ydingos laikysenos formos:

• Apvali nugara. Būdingas stuburo krūtininės dalies fiziologinio išlinkimo (kifozės) padidėjimas.
• Apvaliai įgaubta nugara. Susiformuoja padidėjus fiziologinei stuburo krūtininės dalies kifozei, kartu su juosmeninės ir kaklinės dalių lordozėmis.
• Plokščia nugara. Formuojasi sumažėjus fiziologiniams stuburo linkiams.

Kiti laikysenos sutrikimai

• Kojų deformacijos - "x" ir "o" formos.
• Pėdų skliauto deformacijos: plokščiapėdystė ir šleivapėdystė.

Tėvams būtina atkreipti dėmesį į savo vaiko laikyseną, kadangi, anot gydytojo ortopedo K.Saniuko, net 25 - 30 % vaikų diagnozuojama netaisyklinga laikysena. Atsižvelgiant į tokius duomenis, straipsnyje norime pateikti, kaip paprastai namų sąlygomis galima apžiūrėti vaiko laikyseną ir pateiksime keletą nesudėtingų korekcinių pratimų, kuriuos vaikams galima atlikti namuose kartu su tėveliais.

Nurodymai kaip reikia apžiūrėti vaiko laikyseną:

1. Apžiūra iš šono. Esant netaisyklingai laikysenai, būdinga:
• galva palinkusi į priekį, nugara ir pečiai išgaubti, vaikas atrodo lyg būtų pasviręs į priekį. Problema - pilvo raumenys sutrumpėją, o nugaros - persitempę, tarpslankstelinių diskų priekinė dalis labiau suspausta.

2. Apžiūra iš nugaros. Esant netaisyklingai laikysenai, būdinga:
• pečiai nevienodame lygyje, pečiai nuleisti, dubens pasvirimo kampas padidėjęs, mentės atsikišusios, viena ranka atrodo ilgesnė už kitą, asimetriškos sėdmens raukšlės, ryški klubų padėties asimetrija, stuburo šoninis iškrypimas.

3. Apžiūra iš priekio. Esant netaisyklingai laikysenai, būdinga:
• netaisyklinga galvos padėtis (nuleista, pakrypusi, per daug atsilošusi), asimetriški pečiai, spenelių asimetrija, krūtinės ląstos deformacija, kojų deformacija "x" ir "o" formos, klubų sparnų asimetrija, talijos trikampiai.

Pėdų skliautas formuojasi iki trejų metų, tačiau nusilpus pėdos raumenims, plokščiapėdystę galima pastebėti jau ir ankstesniame amžiuje. Plokščiapėdystei būdinga: nusileidęs vidinis pėdos skliautas, pėdų šleivumas, vaikas gali skųstis kojų skausmu ar nuovargiu. Įtarus plokščiapėdystę, turi būti atlikta plantograma bei kiti tyrimai. Iki trijų metų formuojasi pėdos raumenys, todėl vidinis pėdos skliautas dar yra nusileidęs (D. Mockevičienė, J.V. Vaitkevičius, L. Židonienė).

Ydinga laikysena - blogas įprotis, nuo kurio vaiką galima atpratinti.

Labai svarbu, kad tėvai, pastebėją vaiko ydingos laikysenos požymius, ragintų pataisyti netaisyklingą kūno padėtį, o žaidimo metu skatintų dažnai keisti užimamas pozicijas. Reikia stebėti vaikų laikyseną ėjimo, sėdėjimo ir netgi miego metu. Dažnai būna, kad vaiko netaisyklinga laikysena yra tiesiog įprotis, nuo kurio galima atpratinti nuolat taisant ir primenant vaikui apie kūno padėtį. Toks tėvų darbas reikalauja daug pastabumo ir kantrybės.

Taisyklingos laikysenos formavimuisi yra labai svarbus avalynės pasirinkimas. Būtina atkreipti dėmesį į vidpadžius. Jei vaikui, vyresniam nei 3 m., yra nusileidęs vidinis pėdos skliautas, rekomenduojama avalynė su supinatoriumi (apvalus bato išgaubimas vidinėje pėdos pusėje).

Tačiau svarbiausią vietą vaiko taisyklingos laikysenos formavimosi procese užima korekcinė mankšta. Atliekant fizinius pratimus stiprinami raumenys, svarbūs laikysenai. Palaipsniui didinamas ir sistemingai atliekamas fizinių treniruočių krūvis - svarbiausia priemonė netaisyklingos laikysenos gydyme ir profilaktikoje.

Korekciniai pratimai

Prieš jų atlikimą rekomenduojami 3-5 min. kvėpavimo pratimai.

Pratimai gulint ant nugaros

Valtele darzelis 1 pratimas - "Valtelė". Vaikas rankytėmis apkabina keliukus ir siūbuoja.




Dubens kelimas darzelis 2 pratimas - "Dubens kėlimas".
Keliukai sulenkti, kelti dubenį į viršų 10 k.






Atsilenkimai 3 pratimas - "Atsilenkimai".
Keliai sulenkti, įtemti pilvuką ir siekti rankomis kelius 5-10 kartų.





Pratimai gulint ant pilvo


Varlyte darzelis 1 pratimas - "Varlytė". Lenkti koją į šoną per kelio ir klubo sąnarius.



Ruoniukas darzelis 2 pratimas - "Ruoniukas".
Ištiesti rankas per alkūnės sąnarius, dubenį prispausti prie grindų, temptis į viršų. Kartoti 10 k.

 


3 pratimas - "Plaukimas".
Abiem rankom imituojami plaukimo judesiai, rankos pakeltos nuo grindų.

Pratimai keturpėsčia

Katyte 1 1 pratimas - "Katytė". Išgaubti - įgaubti nugarą.






Katyte 2





Priesinga ranka-koja 2 pratimas - "Priešinga ranka ir priešinga koja".
Ištiesti koją ir priešingą ranką, užlaikyti iki 5 sek., nuleisti. Kartoti kita puse po 5 k.


 

Pratimai stovint

Pasistiebimai 1 1 pratimas - "Pasistiebimai". Stiebtis ant pirštų ir kulnų.









Pasistiebimai 2








2 pratimas - "Vaikščiojimas".
Vaikščioti ant pirštų ir kulnų.

3 pratimas - "Pritūpimai". Atlikti pritūpimus ant pirštukų.

Pratimai su lazdele

Lazdele 1 1 pratimas - "Voliojimas". Lazdelė ant grindų voliojama pėda.





Lazdele 2 2 pratimas - "Vaikščiojimas".
Lazdelė ant grindų. Atsistoti ant lazdelės per pėdutės vidurį ir eiti nuo vieno lazdelės galo iki kito.



3 pratimas - "Vaikščiojimas įstrižai".
Eiti lazdele pėdutes dedant įstrižai.

Piestukas 4 pratimas - "Pieštukas". Pirštukais suimti pieštuką ir bandyti eiti.






Medziaga 1 5 pratimas - "Medžiagos glamžymas".
Pirštukais gniaužyti medžiagą.

 



Medziaga 2






Parengė
Kineziterapeutė Indrė Urbonaitė